saskia-in-kameroen.reismee.nl

Kameroen week 1

Kameroen

Eerste week

Kameroen. Tja. Wat valt erover te zeggen. Louise en ik zitten momenteel in diep, diep, echt Afrika. De laatste blanke was hier een jaar geleden en de hele dag wordt er 'Whiteman! Whiteman!' geroepen zijn daarom ook de attractie van de dag voor velen met onze melkflessen...

Na een wat vertraagde vlucht van 22 uur, waar we volgens de stewards maar aan moesten gaan wennen, kwamen we aan op Douala Airport. Ook wel te interpreteren als een fabriekshal met een lopende band. Angstig als we waren dat onze bagage door een duister type ontfutseld was, stonden we een half uur later met gelukkig alle koffers naar een massa van wel 50 negers te kijken. Of we naar huis gebracht wilde worden... Maar onze vrienden van het ziekenhuis stonden met bordjes met onze namen erop te zwaaien en zo zaten we een gevecht met koffers in de achterbak en een half uur later met 3 negers in de auto naar Banga Bakundu. Normaal een tocht van anderhalf uur, maar wij hebben er keurig 5 uur over gedaan; brood halen, tanken, ander brood voor de chauffeur, water halen en zo bedachten ze elk half uur wel weer iets om voor te stoppen en te ouwehoeren. Ondertussen wisten wij niet wat we zagen; dit gedeelte van Kameroen ligt in de bush bush, dus overal groen, palmbomen etc etc. Daarnaast was iedereen natuurlijk pikzwart om ons heen en het verkeer was levensgevaarlijk. Gelukkig is Shabba een goede, betrouwbare chauffeur die ons nu ook van hot naar her brengt.

Bij aankomst werden we naar het guesthouse geleid; een groot huis met woonkamer en 3 slaapkamers. Wat luxe zul je zeggen. Niets is echter minder waar; alles is heel oud en vies, geen stromend water en de ijskast doet écht z'n best, maar de kou die daaruit voortkomt houdt nog geen chocolaatje in z'n originele vorm. We hebben wel een supermooie veranda met een gezellig zitje. Ik hoop dat ik er wat foto's op kan zetten. Verder hebben we een huishagedis (Sjaak), kippen en een haan die we 's ochtends wel kunnen vermoorden met 1000 vliegen eromheen, een muis (of meer), een kakkerlak die zich erg thuisvoelt in de ijskast en wat rooie reuzemieren die onze stekje ook te gezellig vinden om in te ruilen voor de buitenlucht. Er is ons al Rambo insectenspray aangeraden die we zeker aanschaffen dit weekend.

We wassen ons met water uit een ton waar insecten ook een zwembad van hebben gemaakt. Geen stromend water dus. Je waardeert ineens zo wat je hebt in Nederland.. Gek is dat bijna iedereen heeft hier een tv heeft en een mobiel (heel goedkoop bellen hier!), maar dus geen basis dingen als stromend water, een normale ijskast etc etc.! Heel primitief allemaal! Electriciteit valt ook om de haverklap uit, wat irritant is met de ventilator die nog het enige briesje geeft onder de snikhete klamboe.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en ik kan niet anders zeggen dat alles snel went. Soms voelt het echt alsof we in een documentaire zitten met alles wat we om ons heen zien. De ochtend na onze aankomst moesten we om 7 uur in het ziekenhuis zijn. Elke morgen is daar om deze tijd de ‘devotion'; het prijzen van de heer , luid zingen en klappen en er helemaal in op gaan. Nogal aanpassen dus als je een Senseootje met de NRC Next gewend bent... We lagen de eerste keer natuurlijk helemaal in de een deuk, maar ook dit went; het is zelfs wel lekker om 's ochtends een beetje wakker te worden, te klappen en te zingen dat we zo van Jezus houden.

Het ziekenhuis zelf is net zo oud en vies als alle huizen eromheen. Er is daar echt oprecht bijna niks.. Toch liggen er patiënten, die uiteindelijk ook weer beter naar huis gaan. Alle nieuwe patiënten melden zicht bij een soort geïmproviseerde receptie na lang wachten. Dan moeten ze weer lang lang wachten tot de arts ze ziet (waar één van ons telkens bij is; dit wisselen wij per dag) . Er is één arts aanwezig die ook niet echt haast heeft en dus lekker chillt tussen alle patiënten door. Na de arts worden patiënten die voor het lab uitslagen nodig hebben daar naar toe verwezen, daarna naar de pharmacie en als ze opgenomen moeten worden, moeten ze daar ook weer voor in de rij gaan zitten. Ook spoedgevallen.

Nou zul je denken; kunnen die mensen dan niet sneller werken? Wij hebben zelf ook ondervonden dat dat gewoon niet mogelijk is, het is hier zó warm!! We drijven echt onze kleren uit, vooral omdat wel een lange broek aanmoeten mbt de muggen die ons ook het leven zuur maken. Louise kon d'r lol niet op na de eerste nacht; ik was niet om aan te gluren, hélemaal onder de rode bulten.. Ik zit nu op een aantal van 50 ongeveer.... Tel uit je winst. Buiten de jeuk die niet te doen is, heb je per beet ook gewoon een hele grote kans op het krijgen van malaria. En dus lopen wel met 32 graden en een luchtvochtigheid van 90% (maakt gevoelstemperatuur 50 graden) in een lange broek met lange mouwen. Geen feest dus.

Wat hier opvalt is dat alles om geld geld geld draait. Onze vriend Mgoba (wij noemen 'm Jules) zegt zelfs z'n eigen vrienden niet te vertrouwen; iedereen zet elkaar af hier. Helemaal omdat wij Whiteman zijn, denken ze dat wij in zeven sloten tegelijk lopen... We hebben het geluk dat de mensen die voor ons waren een boek hebben gemaakt met daarin alle vaste prijzen m.b.t taxi's, eten, etc etc, heeel fijn, we slepen het ook overal mee naar toe. Buiten het afzetten om, kosten medische behandelingen natuurlijk ook geld. Om die reden zijn de gevallen die in het ziekenhuis binnenkomen vaak heel ernstig, omdat mensen net zo lang wachten tot het 'vanzelf overgaat' totdat het niet meer gaat en ze wel naar het ziekenhuis moeten. Deze week hebben we echt schrijnende gevallen voorbij zien komen. We waren net ons avondeten (als je het zo mag noemen) aan het maken toen 1 van de nurses ons kwam halen voor een speciaal geval. Op een houten bankje lag een vrouw van rond de 40/50 te creperen en kapot te gaan van de pijn. Haar voet was gewikkeld in een doek waar allemaal vliegen op zaten. Samen met Jules, die ons had laten halen, hebben we de doek eraf gehaald en kwam er een diabetische voet te voorschijn waar je u tegen zegt. Dat wil zeggen: vlees wegrottend tot op het bot en een stank die niet te omschrijven is. Louise ging bijna van haar stokje. Gevolg: been moet geamputeerd worden tot boven de knie. De onderhandelingen die daaraan vooraf gaan waren wel het meest opzienbarend: in de OK met de dochter staat de chirurg doodleuk mee te delen dat dat been er af moet, dat er meteen betaald moet worden, maar dat de chirurg die het moet uitvoeren (Dr. Sammy Oben) een stad verderop zit, Yaounde, en dus niet kan komen. Dat wil zeggen dat ze de vrouw tot die tijd moeten verzorgen, de voet operatieklaar moeten maken zodat het zondag zo snel mogelijk kan gebeuren. Echter, de familie heeft geen geld voor de gaaskompressen, de ziekenhuisopname (voor ons 1,5 euro per dag), en schoonmaakspullen om de voet te reinigen. Ze hebben de vrouw weer mee naar huis genomen en we hopen dat ze het tot zondag overleeft en de infectie niet opkruipt, zodat het been er dan alsnog af kan en ze nog verder kan. Ook wel een interessante operatie voor ons. De dochters begonnen te huilen naast hun moeder en zo'n arts zegt dan: 'There is no reason to cry'. Punt. Zo zielig, ik wilde ze echt gaan troosten, maar durfde dat niet echt en voelde me ook niet in de positie.

Verder is er Jonas, die er al drie weken ligt, een schattig jongetje van een jaar of 8. Die heeft een tijd geleden z'n been gebroken en een infectie in z'n bot in z'n schenen gekregen. Dat hebben ze goed geopereerd maar de wond moet nu helen. Het scheen er nog erger uit gezien te hebben, maar toen ze het gaas er gister afhaalde, zag het er nog steeds vreselijk uit; het onderbeen ligt tot het bot open. Desondanks bleef het ventje zo sterk, echt heel knap. Lou had weer even een moeilijk momentje en moest met een lijkbleke kop even gaan zitten. Naderhand hebben we hem een prikbordje van de Zeeman van 50 cent gegeven wat hoogstwaarschijnlijk z'n leukste cadeau ooit is geweest, gezien z'n reactie.

Ernstig is ook het aantal malariagevallen en het aantal mensen/kinderen met gastroenteritis, oftewel alles ontstoken in het verterende deel van je lichaam. Sommige moeders wachten zo lang met het komen naar het ziekenhuis met zo'n klein kindje, Louise en ik worden er af en toe gewoon zo boos van! Maar je kan niks en dat maakt het wel moeilijk hier, je staat erbij en je kijkt er naar.. 1 kindje had al zo'n hoge koorts, dat het al begon te ijlen en tegen convulsies aan zat.. Snel een doek met koud water nat gemaakt het het kindje ingewikkeld om de temperatuur van buiten af omlaag te krijgen. Het reageerde nauwelijks, zo ontzettend ziek. Dan moet er in zo'n klein handje ook nog een infuus, wat natuurlijk het einde van de wereld betekent voor zo'n kind. Huilen, krijsen uit de tenen, niet om aan te horen.. Het gaat beter met het kind, maar nu is er geen geld om ORS of voedsel te geven dus het wordt alsmaar niet beter, heel zielig. Sommige moeders kijken ook zo dom en onnozel, dat je ze bijna door elkaar zou willen schudden en zeggen 'Halloooo!! Je kind is ziek!!', maar wij weten ook wel dat je daar uiteindelijk geen vrienden mee maakt.

Nu we een beetje aan het leven hier gewend zijn, gaan we ons concentreren op het project waarvoor we hier zijn: Give Milk Stop Aids. De nurse die hierover gaat is Mary, die is momenteel op vakantie, dus we hopen dat ze snel terugkomt zodat we kunnen beginnen aan het verzamelen van gegevens en de database te updaten.

Dit weekend zijn we in Muyuka, een dorp verderop. Wederom grote hilariteit toen wij uit de taxi stapte als the Whiteman; het begint te wennen. We hebben een hotel gepakt voor 15 euro voor 2 personen, eindelijk airco en even lekker slapen. Echter, de muggen hebben me weer niet met rust gelaten en zit weer helemaal onder, zelfs Louise begint medelijden te krijgen.. Morgen om 9 uur is er een mis in de kerk voor het afscheid van de pastor en zal het wel weer helemaal los gaan met Halleluja en Praise the lord. De mensen in de compound waar we wonen, hebben al voor ons gekookt en zijn ook al een keer bij Jules wezen eten, de mensen zijn ongelofelijk aardig en gastvrij hier, kunnen Nederlanders een voorbeeld aan nemen!

Vaak kijken Lou en ik elkaar aan en schieten dan volledig in de slappe lach met de gedachte 'Wat DOEN wij hier!!!'. Alles is wel echt te vet om te zien, hoe deze mensen hier leven en hoe wij aankomende tijd ook moeten zien te overleven. Eten is niet voorradig en alles wat we gewend zijn in Nederland is hier precies niet te koop. Dus we zijn aan het improviseren van heb ik jou daar en hopen elke dag dat we weer iets op tafel krijgen. Maar tot nu toe gaat het goed met de Chicken Tonight en pindakaas van Jetje, als die op zijn kijken we wel weer verder!

Nou het is een heel verhaal geworden, ik zal proberen het volgende keer wat korter te houden! Er zijn gewoon zoveel indrukken nu! Ik ben hier in Kameroen gewoon nog even bereikbaar op m'n Nederlandse nummer, wel zo makkelijk. Ik ga nu proberen wat foto's erop te zetten.

Hoop dat alles goed gaat in Nederland, kunnen jullie me mailen als er iets bijzonders gebeurd?? Wij zijn hier namelijk TOTAAL afgesloten van de buitenwereld!!
Leuk om wat te horen van jullie!

Hele dikke kus en heel veel liefs uit Kameroen!!!

xxxxxxxxx

Reacties

Reacties

Essie

lieve Sas,
Wat heerlijk om zover weg je toch dichtbij te voelen en zo'n uitgebreid verslag te krijgen. Het zal daar nog wel veel heftiger zijn, maar de manier waarop je schrijft daardoor krijg ik echt beelden in mijn hoofd van hoe het moet zijn. Geweldig om mee te maken lijkt me.
Heel geestig op de site staat een advertentie onder jullie foto's: "12 kilo eraf in 8 dagen" nou als ik die markt zie, dan moet dat een makkie zijn voor jullie. Kunnen wij iets opsturen naar daar of komt dat niet aan? Een potje pindakaas is immers zo opgestuurd.
Ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag,
veel liefs
Essie

Kakie

WAUW, lieve Sas, wat een indrukwekkend verhaal. Deze ervaring, en vooral de dagen in het ziekenhuis, beschrijf je zo echt het is alsof je er zelf bent. Wat een indrukken moet jij allemaal wel niet hebben gehad in zon eerste week.

Helemaal cool dat je daar met Lou zit, fijn dat je dan alles met iemand kan delen. Ik zie jullie al helemaal voor me, dansende voor de heilige heer. Wat een hilarische momenten moeten dat geweest zijn. Soort yogaatje voor Lou laten we dan maar zeggen.

Lieve Sas, echt zooo veel plezier daar. Heb echt zin je weer te zien. Jij komt ook eind July weer in het hollandse toch?

Dikke kus en ook aan Lou

eddie sunshine

Wat een mooi verhaal! Ik ben zo trots op je! Je bent een bijzonder krachtig persoon. Iedereen hier vindt je lief, mooi en dapper. Dank je dat jij voor ons dit avontuur aan gaat! Geef heel je hart de ruimte om alles te voelen en te beleven. Dikke zoen en heel veel liefs X

Floor

Hoi Saskia!

Even je naam gegoogled en mijn emailadres toegevoegd zodat ik je blog kan volgen!
Geweldig verhaal, heerlijk herkenbaar allemaal. Heel veel plezier en succes in het ziekenhuis, in de hitte, met de uitvallende elektriciteit en met de muggen (veel hete pepertjes eten schijnt te helpen...!). Doe Dr Kome, Dr Oben en Mbogha (Jules dus) de groeten van mij, ik ben zooo jaloers...;)

PS wij hadden wel borden, ik vrees dat iemand ze meegenomen heeft, ik zou het even vragen als Dr Oben er is (degene met de meeste daadkracht, zeg maar...:P).

PPS wel eens hard gelopen in die hitte? Wij gingen vaak met Elias of Mbogha; echt een uitdaging, haha!

Ooom Fred

Beste Saskia en mooie vriendin (Sas, jij ook!!!)
Ik denk, dat jullie beiden zeer gevormd worden, voor de rest van het leven na de Kameroen-stage.

Ik hoop, dat het jullie goed vergaat, de komende tiid.
Kom allebei heelhuids terug in blakende gezondheid en een boel ervaring rijker.

Liefs voor jullie tweeën.

Groetjes,

Fred Hermsen

Oom Fred

Beste Saskia en Louise,

Ik lig werkelijk in een breuk van het lachen over het reisverhaal van jullie.

Schrijf nog meer van die smakkelijke verhalen.

Liefs en groetjes,

Fred Hermsen

Elfi

Heelloo ladies!!!
WAT een mooi verhaal zeg...ik zit hier al helemaal bleek voor het toetsenbord, zou het echt niet aan kunnen al die wonden maar jullie wel, echt respect!! Ben benieuwd naar het volgende verhaal! Voor nu een hele dikke zoen aan jullie whitemen (haha!) en geniet ervan en sterkte met koken en opereren.. KUSSIEE

Pauline

Hoi Saskia,

Indrukwekkend, hè? Ik probeer mensen altijd een beetje voor te bereiden, maar je merkt dat dat eigenlijk niet mogelijk is. Je weet pas hoe het is als je er bent. Er zijn trouwens de afgelopen maanden nog zeker blanken geweest, van de organisatie Live-Build. Zij helpen stromend water aanleggen! De mensen daar reageren altijd erg enthousiast op witte mensen uit White Men country.
Nieuws hier is dat de dodenherdenking op de Dam is verstoord door een schreeuwende gek, waardoor een massale paniekreactie ontstond en veel mensen gewond raakten doordat ze onder de voet werden gelopen. Ik stond er ook, was erg schrikken.
Je leert door Afrikaanse ervaring en nu weer door jouw verhaal wel om in perspectief te zien wat erg is...
Groetjes aan Louise. Vraag je haar om mij ook bij haar blog toe te voegen? Of zet de volgende keer anders een link in je verhaal.
Veel sterkte, acclimatiseer rustig en observeer zoveel mogelijk zonder te oordelen.

Jan uit Parijs

Hoi Sas,

Een goede manier om ervoor te zorgen dat 'whiteman' dan wel niet volledig dan wel niet nogmaals wordt uitgesproken is het Kameroenese woord voor 'blackman' te leren. Indien je dat terug roept volgt meestal terstond verbazing, stilte. Zo ben ik een groot gedeelte van mijn tijd in Ghana doorgekomen. 'Obruni' was daar mijn aanduiding, 'obibini' die van de Ghanees. Wanneer ik dat er meteen uit rolde keken grote ogen mij verbaasder aan dan wanneer zij er achter kwamen dat mijn witte huid niet zoet is.

Het is een indrukwekkend verhaal dat je geschreven hebt. Je vertelt het haast. Zinnen die ik mij herinner uit de anderhalve week waarin wij elkaar leerden kennen komen in je verhaal terug: "van heb ik jou daar"; "niet om aan te gluren"; "wat DOEN wij hier". Het leven in Kameroen pakt je en dat is niet gek. Je zult het waarschijnlijk heel moeilijk hebben soms. Alleen al daar te zijn. En dan ook nog zulke emotionele taferelen in een ziekenhuis die zich voegen bij de nieuwe ervaringen, het lijkt mij niet makkelijk. Het is een cliche, maar je leert er zo veel van. Meer dan in welke club Madam of Bagatelle dan ook. Kun je je voorstellen dat je 15 euro hebt betaald voor een biertje? Het is moeilijk om het zo te stellen en onterecht, maar dat biertje had de morgen van de wegrottende voetmevrouw mogen betekenen.

Ik heb het zelf soms ook erg moeilijk met de prijzen die hier gelden, toch pas ik mij aan. Ik denk met zo veel plezier terug aan mijn zes maanden in Ghana alweer vijf jaar geleden. Daarvoor bracht ik een paar van mijn kinderjaren door in onder andere Yaounde. Mensen plakten er biljetten op mijn voorhoofd om mij als baby voorspoed toe te wensen. Mama heeft dia's van onze jaren daar. We hadden een hond en een kat om ook slangen niet binnen te laten komen. Ik denk dat reuzenmieren en kakkerlakken zich niks van onze toenmalige bewakers aantrokken. Die zijn er overal. En muggen ook. Je hebt kennelijk heerlijk bloed.

Ok. Ik stop. Straks schrijf ik een langer verhaal dan het jouwe. Kort die van jou niet in, alsjeblieft niet, maar blijf schrijven. Je schrijft vlot wat de aandacht vasthoudt.

Ik zie uit naar je volgende epos en hoop dat je project een goede start krijgt.

Hoe was de kip vanavond? Of was het pindakaas?

Zoen van Jan

PS: nieuws uit Parijs: de aubergine is in de aanbieding bij de Ed.

Carlot

Yo Lolita!

Wat een verhalen. Klinkt wel allemaal heel indrukwekkend. Mooi dat je veel mooie dingen meemaakt maar ook gek om zo veel ellende te zien natuurlijk. En die verwondingen, ik wordt nu al misselijk...
Verder wel vet om helemaal back to basic te leven. Zie het als een lang kampeer-vakantie haha! Hoop alleen niet dat je Pindakaas binnenkort op is, want zoeken naar eten lijkt me natuurlijk geen pretje... ;)

Ik kijk uit naar je volgende verhaal!

Genietze daar!

X

Bakkie

hee lieve lolo!!
Wat zijn jullie goed bezig daar! Diep respect dat jullie diva's helemaal the simple life doen, dat zou ik nog geen dag volhouden! Vind die foto's ook fakking shocking, alhoewel ik je dat lieve kleine jongetje zo voor mij mee mag nemen!! Die brief is nog niet klaar, mama is op vakantie, maar stuur meteen door wanneer het zover is! Heel veel sterkte en succes daar. Hoop dat je nog geen slangen 's nachts ben tegengekomen!
Als we iets naar je kunnen opsturen, laten weten! Dikke kus bakkie

duud

wat een mooie verhalen!!! xxxxxx

Pauline

Arme jij, muggenbulten die vanzelf ontstaan! Je zal wel immense jeuk gehad hebben. Ik kan je nog een mooie foto van mezelf met 200 bulten laten zien, ik weet een beetje wat het is...

Jullie leren en zien heel veel. Goed. Ik hoop dat Mary ook inmiddels terug is?

Kameroense mensen zie je nooit eten of drinken tijdens het werk. Ik snap ook niet hoe ze het doen, met die hitte. Maar jullie mogen dat wel doen, ze begrijpen het wel. Dus alsjeblieft, stop af en toe om te eten of te drinken.

Veel sterkte nog!

Ellen de Jong

Ha Louise.
Hier een mailtje van je nicht Ellen.
Ik kreeg je verhaal doorgemaild van onze oma.
Jee wat een stoer verhaal zeg. Leuk knus huisje ook.
Je bent toch al wel wat gewend nu toch als student ha ha.
Erg leuk om te lezen ook (ondanks een aantal verschrikkelijke gebeurtenissen).
Wat hebben we het dan toch eigenlijk goed hier in het kleine Nederland. Ik hoop nog meer leuke verhalen en foto's te mogen zien. Hele mooie leerzame en vooral tussen door gezellige weekjes nog daar.En goed uitkijken daar,want jullie vallen daar vast erg goed op als blanke vrouwen. Misschien een modder badje een idee ha ha werkt ook gelijk goed tegen muggen : )
Liefs Ellen.

Caroline

Lieve Sas,

Wat een gave verhalen en fotos!! Niet normaal wat jullie daar allemaal meemaken!! Geniet van deze geweldige ervaring!! Dikke kus x x x x x x

Ineke

Helow,

Een vriendin en ik vertrekken 10 januari naar Kameroen.
Wij hebben wat miserie hier in Belgie om ons visum aan te vragen en vroegen ons af als dit niet zou mogelijk zijn te doen ter plaatse?
Wij landen in douala om 23u30, zou je een hotelletje weten of een plaatsje waar we dan veilig naartoe kunnen?
We zijn een maand in kameroen, zou je nog tips hebben voor dingen die we zeker moeten gezien hebben?

Groetjes,

Ineke

Ineke

ineke.anckaert@hotmail.com (kan je mijn op bereiken)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!